FAQ2021-10-19T17:43:33+02:00

Ofte Stillede Spørgsmål

Åbningstider i IT afd.2021-10-20T08:09:46+02:00
Grådybet 73G:
Man-Tor: 07:45-12:00
Fredag: 07:45-10:00
Spangsbjerg Møllevej 72:
Man-Tor: 07:45-12:00
Fredag: 07:45-10:00
Adgang til P & R-drev i Windows2021-10-21T12:03:19+02:00

Vejledning til opsætning af Shortcut i Windows

Med vores Shortcut VPN løsning, har du muligheden for, at tilgå dit P- & R-drev og derved få tilgang til dine personlige filer samt fælles delte filer fra skolen.

Fremgangsmåde til at få shortcut på sin Windows PC

Åbn en browser (Internet Explorer, Chrome osv.), og indtast adressen it.rybners.dk

På siden der kommer frem, skal du finde menuen programmer og vælge andre studieretninger

Når programmet er hentet ned og installationen er færdig, har du nu et nyt ikon på dit skrivebord, kaldet shortcut.

Når programmet åbner, bedes du trykke på knappen Next

Her skal du trykke på ”Pick your school” og vælge Rybners i dropdown listen.

Nu kommer der en ny linje frem, hvor du skal trykke på ”Pick the address you are on”

Her skal du efterfølgende vælge den lokation, som du sidder på, når du er i skole og trykke ”Next”

Når de sidste informationer er valgt, vil programmet installere Cisco VPN – dog er denne allerede installeret da du installerede Shortcut – tryk derfor på ”Next”

Her skal du udfylde dine login informationer, som er dit UNILOGIN (eks. Otto1001) og det kodeord, som du altid bruger til Rybners’ systemer (Moodle, Mimers osv.)
Husk og aktivere knappen ”Remember me”

Når alle informationer er udfyldt og man er logget på, får nu det sidste billede frem.

For, at du kan oprette forbindelse til dit P- & R-drev, skal du starte Cisco Anyconnect programmet, som blev installeret tidligere. Der kommer en forbindelses dialog op, når du trykker på ”Your drives”

Tryk på Connect og udfyld dine login informationer igen som er dit UNILOGIN (eks. Otto1001) og det kodeord, som du altid bruger til Rybners’ systemer (Moodle, Mimers osv.)

Når programmet har oprettet forbindelse til Rybners – kan du gå tilbage til Shortcut programmet og trykke på ”Your drives”

Autocad til MacOS2021-10-20T07:47:47+02:00

Guide til Autocad kan hentes: her

Autodesk – Download af produkter2021-10-21T11:46:04+02:00

Vejledning til download af Autodesk produkter

Guide til download af Autodesk produkter: Hent

CD-ORD2021-10-20T12:22:14+02:00

CD-ORD kan hentes: her

Husk og vinge af til dansk sprog pakke under installationen samt de ekstra sprogpakker, som du har behov for:

Når programmet er installeret og man kommer til login, vælges der:

  1. Uni-login
  2. Nem-id tekst linket
  3. Find Rybners i listen

* Husk at være på Rybners-Kun-Internet

Der mangler moduler på mit skema2021-10-20T08:06:55+02:00

Har du problemer med, at ikke alt står på dit skema og andre i klassen ser mange flere moduler?

Kontakt venligst administrationen – Så de kan se nærmere på dit unilogin og give dig adgang til de manglende klasse moduler.

Der vises et blinkende spørgsmålstegn, når jeg starter min Mac2021-10-20T07:57:23+02:00

Venligst følg Apple’s guide og anvisninger her

OBS. Dette er ikke noget Rybners’ It afd. kan være behjælpelige med.

Digital Post2021-10-20T11:56:57+02:00

Digital Post

Du kan skrive til os fra din digitale postkasse på www.borger.dk

Log ind på Digital Post med din NemID og vælg ”Skriv ny post”. Du kan nu vælge Rybners som modtager og skrive til os.

Hvis du ved, hvem der skal modtage din besked, bedes du anføre dette.

Fremsendelsen af Digital Post fra Borger.dk sker sikkert (krypteret).

Fjernskrivebord fra macOS2021-10-21T12:03:07+02:00

Fjernskrivebord fra macOS

På fjernskrivebordet kan du tilgå en stor del af de Windows-programmer, du skal benytte til skolebrug.
Du kan endvidere tilslutte printere, og udskrive opgaver og lignende herfra.
Du kan dog KUN tilgå fjernskrivebordet, når …

  •  Du er på skolen og er tilsluttet det trådløse netværk, der hedder ”Rybners” (ikke det fra det
    trådløse netværk, der hedder Rybners-kun-internet)
  •  Eller når du er tilsluttet via VPN (se vejledningen ”VPN forbindelse fra Mac OS X”)

    Sådan installerer og konfigurerer du fjernskrivebord fra Mac OS X

  • For at få adgang til fjernskrivebordet fra en MacBook, skal man først installere programmet
    Microsoft Remote Desktop.

01. Start App Store op

02. I App Store søger du efter ”Microsoft Remote Desktop”

03. Hent og installer app’en, som du normalt installerer apps på din Mac

04. Når ”Microsoft Remote Desktop” er færdiginstalleret, kan du finde det i Launchpad’en

  • Start så app’en ”Microsoft Remote Desktop”

(får du et billede op, der hedder ”Help us make this experience better?”, skal du bare svare ”Not now” til
dette)

01. Når du har startet app’en op første gang vælger du bare ”Add Desktop”.
(Har du haft benyttet app’en før, så går du op i menuen ”Connections” og vælger ”Add Desktop” herfra i
stedet for)

02. Så udfylder du de to felter ”PC name” og ”Friendly name” som vist nedenfor, og trykker på knappen ”Add”

03. Nu har du et vindue, der ser således ud

04. Dobbeltklik nu på ”Rybners fjernskrivebord” og efter kort tid, skulle du gerne få nedenstående certifikat advarsel, som du bare vælger ”Continue” til

05. Herefter vil du få en login-boks op, som du udfylder som følgende:

Username: UNI-login (f.eks. otto1234)

Password: Dit kodeord til skolens it-systemer

06. Du vil nu muligvis blive mødt at endnu en certifikat-meddelelse der ligner den fra pkt. 4. Skulle du få denne, trykker du også bare ”Continue” til den

07. Tillykke, du er nu tilkoblet fjernskrivebordet!

For eftertiden, vil forbindelsen være gemt i Microsoft Remote Desktop, så du åbner bare programmet, dobbeltklikker på ”Rybners fjernskrivebord” og logger på.

Fjernskrivebord fra Windows2021-10-21T12:22:16+02:00

Vejledning til opsætning af Fjernskrivebord – Windows

OBS. Du skal have forbundet til det trådløse netværk ’Rybners’ før det er muligt at oprette forbindelse til fjernskrivebord.

1. Søg efter ’Forbindelse til fjernskrivebord’ eller ’Remote desktop’ i din Windows


2. Tryk Enter eller klik på programmet.
3. Når programmet åbner, tryk ’Indstillinger’.

4. Udfyld felterne ’Computer’ og ’Brugernavn’ som vist på billedet herunder.

Computer: term.rybners.local

Brugernavn: Rybners\ditbrugernavn

5. Vælg fanen ’Lokale ressourcer’.
6. Tryk ’Flere…’ Nederst i programmet

7. Sæt flueben i ’Drev’ og ’Andre understøttede PnP-enheder’ – dette tilføjer din egen computers drev til fjernskrivebord, så du kan tilgå dine egne filer.
8. Tryk ’OK’.
9. Tryk på fanen ’Generelt’.
10. For at oprette en genvej til denne opsætning af fjernskrivebord, Tryk ’Gem som…’.

11. Vælg placeringen til din genvej.
12. Tryk ’Gem’.
13. Du har nu lavet en forbindelse til fjernskrivebord, der kan benyttes så længe du er på skolens netværk eller VPN.

Hardware problemer2021-10-20T11:56:46+02:00

Rybners’ It afd. reparere ikke pc’er, bærbare eller Mac enheder. Har din enhed en fysisk hardware defekt – anbefaler vi, at du indlevere enheden det sted, som du købte den.

Eksempler på ting, som IT afd. ikke kan være behjælpelige med:

  • Tastaturet virker ikke
  • Skærmen vil ikke tænde
  • Nogle af mine knapper på tastaturet fungere ikke
  • Enheden vil ikke starte korrekt op
  • Enheden lader ikke, når jeg sætter strøm til den
  • Windows laver bluescreen
  • Windows/MacOS starter ikke korrekt op
  • Touchpad reagere ikke
  • MacOS viser et spørgsmåltegn? (apple support)
Hvordan afinstallere jeg et program?2021-10-20T07:59:48+02:00

De fleste Mac-applikationer er selvstændige elementer, der ikke ødelægger resten af ​​dit system. Afinstallation af et program er lige så enkelt som at åbne et Finder-vindue, klikke på “Programmer” i sidelinjen, Kontrol-klik eller højreklik på programmets ikon og vælge “Flyt til papirkurv”.

Du kan også trække og slippe et programs ikon til papirkurven ikonet på din dock. Eller åbne Launchpad-grænsefladen og træk og slip et programmets ikon til papirkurven derfra.

OBS. du mister ikke dine Word, Excel el. dokumenter, når du afinstallere f.eks. Office pakken.

Hvordan opdatere jeg min MacOS til nyeste version?2021-10-20T07:59:21+02:00

Hvis din MacOS er High Sierra (10.13) eller ældre – skal du ind i App store og hente nyeste version

Hvis du har opgraderet til macOS Mojave (10.14) eller en nyere version, skal du følge disse trin for at holde det opdateret:

  1. Vælg Systemindstillinger i Apple-menuen , og klik derefter på Software opdatering for at søge efter opdateringer.
  2. Hvis der er tilgængelige opdateringer, skal du klikke på knappen “Opdater nu” for at installere dem.
    Indstillinger for Softwareopdatering
  3. Når Software opdatering viser, at din Mac er opdateret, er den installerede version af macOS og alle dens apps også opdaterede.

Hvis du fremover vil have installeret macOS-opdateringer automatisk, herunder apps, der er downloadet separat fra App Store, skal du vælge “Hold automatisk min Mac opdateret”. Din Mac giver dig besked, når opdateringerne kræver, at den genstartes, så du altid kan vælge at installere dem senere.

Nyeste version af MacOS (opdateret d. 13.08.2021): MacOS BigSur

Kan Autodesk Inventor virke på en Mac ?2021-10-20T07:53:44+02:00

Autodesk inventor virker kun på Windows – man har dog mulighed for, at opsætte bootcamp på sin MacOS og via den vej få programmet installeret.

Venligst følg Autodesk’s egen vejlending her

Apples vejledning til bootcamp kan findes her

Kan ikke finde mine materialer i systime2021-10-20T07:51:37+02:00

Hvis du ikke kan finde dine materialer i systime er det højst sandsynlig fordi, at du ikke står til det korrekte hold.

  • Log på Systime og find dit navn, oppe i højre hjørne.
  • Vælg Rediger Profil

  • Tryk på Rediger knappen og ændre Rybners Gymnasium til Rybners HHX eller den uddannelse, som du er på og tryk gem.
  • Du skulle meget gerne nu se alle de materialer på hjemmesiden.

Login problemer med systime2021-10-20T08:08:47+02:00

Login problemer:

Du skal først oprette en konto på Systime, før du kan logge på systemet.

Når kontoen er oprettet, har du derefter mulighed for, at tilknytte dit uni-login til kontoen.

Når kontoen skal tilknyttes dit uni-login vælger du følgende knap: “Login med f.eks. NemID

Efterfølgende finder du Rybners i listen og trykker på knappen.

Direkte link til konto oprettelse: her

Direkte link til, at eleven kan nulstille sit kodeord: her

Rettigheds problemer eller andet:

Hvis du oplever rettigheds problemer med Systime eller andet – kontakt administrationen hos Rybners og efterfølgende Systime

Systime kan kontaktes direkte på tlf.: 70 12 11 00

Ludus acceptere ikke mit kodeord2021-10-20T08:07:26+02:00

Hvis AD-Login ikke virker i Ludus, så er det et spørgsmål om forkert uni-login (kontakt IT)

Du er selvfølgelig også velkommen hos IT – så vi kan nulstille dit kodeord.

MacOS & Windows programmer2021-10-20T08:04:57+02:00

Flere uddannelser på Rybners kræver, at du benytter programmer, der kun virker på Microsoft Windows. Du har dog et par forskellige muligheder for alligevel at kunne bruge din Mac, mens du studerer hos Rybners.

Du kan vælge at installere Windows (ved siden af Mac OS!) så du kan benytte begge operativsystemer på din Mac computer. Ved genstart, vil du kunne vælge om den skal starte som normalt i Mac OS – eller om du vil starte op Windows.

Dette gør du ved, at du selv skaffer en licens til Windows, og så følger du Apples vejledning til at installere det på din Macbook: her

På visse uddannelser (bl.a. HHX/STX) kan du logge på Rybners’ fjernskrivebord. Under It vejledninger kan du finde vejledningen “Fjernskrivebord fra Mac OS X”, hvor du kan se, hvordan du tilslutter til det.

MacOS er ramt af malware2021-10-20T07:33:50+02:00

Er din enhed blevet ramt af malware – skal du selv ud og kigge på nettet for mulige løsninger.

Rybners IT afd. kan desværre ikke afsætte 1-2 timer pr. elev og gennemgå deres MacOS for malware.

Det kan sagtens tage længere tid, hvis det er en helt ny form for malware, som din enhed er blevet ramt af.

Derfor giver vi eleverne denne korte vejledning så eleven selv kan søge efter en løsning.

Eksempler på MacOS malware:

  • Google Chrome søger konstant via Yahoo
  • Google Chrome åbner tabs jeg ikke har bedt den om, at åbne
  • Google Chrome eller Safari åbner Amazon op af sig selv og søger via anden søge maskine

Eksempler løsningsforslag:

  • Installere og kør Malwarebytes – skan hele systemet igennem
  • Tjek google igennem for løsningsforslag og læs ALT hvad de skriver – ikke kun skimte det igennem.
Maple2021-10-20T12:22:42+02:00

Maple bliver ikke supporteret af Rybners’ IT Afd.

Har du brug for program hjælp, skal du kontakte din underviser.

Download af Maple & GYM pakken: her

Under installationen skal man fjerne fluebenet i “Use proxy server, when checking for updates”

Guide til brug af Maple: her

Virker programmet ikke korrekt – vil vi anbefale dig, at afinstallere programmet og lave en geninstallation.

Bruger du MacOS bedes du dobbelt tjekke, at du er på den nyeste MacOS version, som din enhed kan installere.

Nyere Mac enheder med M1 chip (Apples egen CPU) kan opleve, at programmet ikke er understøttet.

Du kan tjekke om din Mac bærbar har en M1 chip i sig, via vejledningen: her

Microsoft – Office 3652021-10-20T13:31:26+02:00

Fremgangsmåde til at installere Office programmerne

Her på Rybners stiller vi portalen Office 365 til rådighed. Det giver adgang til online version af Officepakken, samt andre gode og brugbare apps. Ligeledes giver det muligheden for at hente og installere Officepakken på sin egen computer/Mac.

Sådan kommer du på Office 365

• Du kan via Rybners hjemmeside trykke på ”Studieportal” efterfulgt af ”Office365”, eller åbne en browser og gå ind på siden http://portal365.rybners.dk.

• Du bliver nu mødt af et loginvindue. Her skal du logge på med ”DitUnilogin”@edu.rybners.dk (f.eks. otto1234@edu.rybners.dk), tryk på ”Næste” og indtaste koden til din bruger. Koden er det samme, som du har på Rybners.

• Har du gjort det korrekt, er du nu logget ind på Office 365

Installering af Officepakken

• Tryk på knappen ”Installér Office” øverst til højre på Office 365 siden og vælg ”Office 365-apps”.

• Nu henter den installationsfilen til Officepakken ned. Den skal du dobbeltklikke på, for at starte installationen.

• Kør installationen igennem, og du har nu installeret Officepakken

Registrering af Officepakken

Som udgangspunkt er Officepakken registeret og klar til brug, når du har installeret den. Skulle den spørge efter registrering, skal du logge på med ”DitUnilogin”@edu.rybners.dk (f.eks. otto1234@edu.rybners.dk) og dit kodeord hertil.

Min macbook vil ikke downloade filer2021-10-20T07:48:37+02:00

Gennemgå venligst, at du ikke har et antivirus program, som Avast installeret.

Hvis programmet er installeret, skal det fjernes via følgende guide: her

Efter programmet er fjenet, genstartes macbook’en og nu burde filen kunne downloades igen.

Mine programmer er låst til den tidligere skole2021-10-20T07:49:24+02:00

Hvis Teams f.eks. er låst til din gamle skole – og funktionen “logge af” ikke fungere i programmet – skal følgende slettes på din mac enhed:

1) Luk Teams

1) Før pilen op på MacOS menuen i toppen og klik på “” > “Gå til mappe”

2) Navigere til følgende mapper og slet indholdet:

~/Library/Caches/com.microsoft.teams
~/Library/Application Support/Microsoft/Teams

3) Start Teams og log på med dit uni-login

Moodle acceptere ikke mit kodeord2021-10-20T07:53:02+02:00

Det kan være, at du mangler at indtaste din e-mail på selvbetjening.rybners.dk

Har du forsat problemer med, at logge ind – har du mulighed for, at kontakte din lærer for nulstilling af dit kodeord (UMS).

Du er selvfølgelig også velkommen hos IT – så vi kan nulstille dit kodeord.

Moodle skriver, at min bruger ikke findes2021-10-20T07:52:29+02:00

Hvis Moodle skriver, at brugeren ikke eksistere i systemet er det oftest pga. din e-mail mangler på din UMS profil.

Log på selvbetjening.rybners.dk og gå under fanen “Dine oplysninger”

Mangler din e-mail adresse under “Dine oplysninger” – skal man forbi EUD- og Kursussekretariatet for hjælp.

Office licens problemer i macOS2021-10-20T07:55:28+02:00

Hvis man har licens problemer i Office programmerne kan man bruge Microsoft’s eget licens fjernelse program.

Programmet gennemgår og fjerner gamle licenser, så der ikke opstår konflikter.

Programmet kan hentes her: Hent

Vejledning til program brug: Her

Hvis intet af dette virker, har vi set stor success med, at lave en ny profil på din Mac enhed: Her

Onenote sync’er ikke bøger2021-10-20T07:46:54+02:00

Når du ankommer til Rybners, får du stillet Office 365 tilrådighed samt en edu.rybners.dk konto, hvor alle dine filer ligger sikkert i skyen.

Du har sikkert i forvejen en privat konto hos Microsoft, hvor alle dine notesbøger ligger.

Ofte så ser vi, at man har ét af følgende problemer & ofte, så er det eleven selv, som skal løse dette problem.

Du har en privat notes bog på din Windows pc, som du gerne vil have over til din nyindkøbte Mac enhed:

  1. Tjek, at du er logget på den samme konto på begge enheder samt begge konto’er kan synkronisere med onedrive kontoen, som man vil bruge.
  2. Er begge sync, men du kan ikke se notesbogen på din nye maskine – så skal du dele notesbogen fra din windows maskine og vælge Onedrive privat som placering
  3. Når bogen er delt, kan du på din nye enhed se notesbogen og derved åbne den.
  4. Den sync’er nu alt fra Onedrive privat til din nye enhed – dette kan godt tage et stykke tid.
  • Guide til deling af notesbog i onenote: her

Du har en privat onedrive/onenote, men den sync’er ikke indholdet mere samt spørger efter kodeord, når du logger på:

  1. Kender du ikke dit kodeord længere, så kan du trykke på “Glemt kodeord” og få tilsendt en ny via mailen, som den er oprettet med eller en sms via mobilen.
PC udlån2021-10-20T11:56:29+02:00

Som udgangspunkt forventes det, at man har sin egen bærbar med.

Har du ikke selv en bærbar, er det muligt at låne en bærbar i receptionen mellem kl 8.00-8.15.

For at få lov til at låne en pc, skal der udfyldes et skema ”udlån af PC” samt aflevere ID.

Programmet kan ikke åbnes fordi det kommer fra en ukendt udvikler.2021-10-20T07:58:12+02:00

Vi tager her udgangspunkt i programmet teamviewer

Programpakke – Autocad 20212021-10-20T12:40:32+02:00

Autocad 2021 til Windows

Når du har hentet zip filen, som indeholder Autocad 2021 –

pakker du indholdet ud, ved at højreklikke på pakken og vælge udpak filer.

Når filerne er pakket ud, ligger der nu en installations guide i mappen, som hedder “Guide til Autocad”

Åben denne guide og følg vejledningen.

Download pakken indeholder:

Autocad 2021 til Windows

Programpakke – HTX/HHX/HF/STX2021-10-20T12:19:18+02:00

Programpakke for HTX/HHX/HF/STX elever

Når du kører programmet, kommer denne advarsel frem.

Tryk på “Flere oplysninger” og efterfølgende “Kør alligevel” !

Download pakken indeholder:

VPN klienten

Programpakke – Inventor 20212021-10-20T12:41:33+02:00

Inventor 2021 til Windows

Når du har hentet zip filen, som indeholder Inventor 2021 –

pakker du indholdet ud, ved at højreklikke på pakken og vælge udpak filer.

Når filerne er pakket ud kan du vælge og installere inventor + vpn eller kun inventor.

Download pakken indeholder:

Autocad 2021 til Windows

Programpakke – Maler2021-10-20T12:48:53+02:00

Programpakke for maleruddannelsen

Når du kører programmet, kommer denne advarsel frem.

Tryk på “Flere oplysninger” og efterfølgende “Kør alligevel” !

Download pakken indeholder:

VPN klienten, Sketchup & Malerkalk

Programpakke – Restaurant & Kokkeskolen2021-10-20T12:34:36+02:00

Programpakke for Restaurant & Kokkeskolen

Når du kører programmet, kommer denne advarsel frem.

Tryk på “Flere oplysninger” og efterfølgende “Kør alligevel” !

Download pakken indeholder:

VPN klienten & Winfood

Programpakke – Revit 20212021-10-20T12:39:44+02:00

Revit 2021 til Windows

Når du har hentet zip filen, som indeholder Revit 2021 –

pakker du indholdet ud, ved at højreklikke på pakken og vælge udpak filer.

Når filerne er pakket ud, ligger der nu en installations guide i mappen, som hedder “Guide til Revit”

Åben denne guide og følg vejledningen.

Download pakken indeholder:

Revit 2021 til Windows

Programpakke – Shortcut Fix2021-10-20T12:48:06+02:00

Shortcut Fix – hvis du oplever problemer med shortcut

Når du kører programmet, kommer denne advarsel frem.

Tryk på “Flere oplysninger” og efterfølgende “Kør alligevel” !

Download pakken indeholder:

Shortcut fix

Programpakke – Smede2021-10-20T12:27:23+02:00

Programpakke for smedeuddannelsen

Når du kører programmet, kommer denne advarsel frem.

Tryk på “Flere oplysninger” og efterfølgende “Kør alligevel” !

Download pakken indeholder:

VPN klienten & Autodesk

Programpakke – Tømrer2021-10-20T12:49:05+02:00

Programpakke for tømreruddannelsen

Når du kører programmet, kommer denne advarsel frem.

Tryk på “Flere oplysninger” og efterfølgende “Kør alligevel” !

Download pakken indeholder:

VPN klienten, Sketchup & Teams

Programpakker2021-10-20T12:37:40+02:00

Vi har lavet programpakker til studieretningerne – så man kun skal hente programmerne ét sted fra. De bliver automatisk installeret, når man kører filen første gang. Husk og følg vejledningen på den pågældende download side.

Har du problemer med, at installere én af vores programpakker, skal du tjekke, at det ikke er dit antivirus program, som blokere for installationen.

OBS. Programpakkerne virker kun til Windows !

Rybners – Min skole APP2021-10-20T10:29:18+02:00

Min skole APP

Her på Rybners har vi en app, som elever og ansatte har mulighed for at installerer på deres iPhone eller Android telefon. Man kan hente app’en i henholdsvis Apple App Store eller Google Play. For at finde app’en, skal der søges efter Min Skole App.

Når du starter App’en, skal du Vælge din skole. Her vælger du Rybners. Nu skal du logge på med dit brugernavn og adgangskode til Rybners

Funktioner i App’en

App’en tilbyder mange spændende funktioner. Eleverne kan blandt andet se deres skemaer. Skifte deres kodeord til deres UNI-login. Den fungerer ligeledes som et elektronisk studiekort.

Tage studiebillede med App’en

Man har i app’en mulighed for at tage et billede. Det billede man tager, vil komme på ens studiekort i app’en, og vil komme med i de administrative systemer. Sørg derfor for, at tage et vellignende foto. Nedenfor har vi beskrevet, hvordan det kan se ud.

For at tage et studiebillede via App’en, skal man gøre følgende.

  1. Gå ind under ”Dine oplysninger”.
  2. Her skal man trykke på Rediger (iPhone) eller billedet af blyanten (Android) i øverste højre hjørne.
  3. Derefter kommer man til en undermenu, hvor man får muligheden for at skifte
  4. Tryk på ”Skift billede”. Nu får man muligheden for at tage et billede, eller at vælge et billede fra

sine billeder på telefonen.

Et par regler, der skal overholdes:                                  Se eksempel her

  • Billedet skal være på højkant – ikke liggende
  • Billedet skal være med ansigt og skuldre, set forfra – ikke hele kroppen
  • Billedet skal helst tages op af en ensartet hvid/lys baggrund – ikke billeder fra stranden, skoven eller med andet forstyrrende i billedet
  • Generelt – Tænk over, hvad billedet skal bruges
Sådan frigøre du plads på din Mac enhed2021-10-20T07:50:26+02:00

Er ens macbook fyldt op og man derved ikke kan installere nyt MacOS eller programmer – så skal man til og rydde op på sin enhed.

Rybners’ IT afd. hjælper ikke med dette – det er noget eleven selv står for, at vedligeholde.

Venligst følg vejledningen fra Apple: her

Sådan tvinges et program til at slutte på din Mac2021-10-20T07:56:51+02:00

Brug Afbryd, hvis et program på din Mac ikke svarer, og hvis programmet ikke kan sluttes som normalt.

Du kan normalt slutte (lukke) et Mac-program ved at vælge Slut i programmets menu på menulinjen eller ved at trykke på Kommando (⌘)-Q. Hvis programmet ikke slutter, skal du følge disse trin for at tvinge programmet til at slutte.

  1. Tryk på følgende tre taster samtidigt: Alternativ, Kommando og Esc (Escape). Dette svarer til at trykke på Ctrl-Alt-Delete på en pc. Du kan også vælge Afbryd i Apple-menuen  i øverste venstre hjørne af skærmen.
  2. Vælg programmet i vinduet Afbryd, og klik derefter på Afbryd.
Sikkerprint2021-10-20T08:16:16+02:00

Fremgangsmåde til at sende dokumenter til Sikkerprint via skolens mail

Med vores nye Sikkerprint løsning, har vi muligheden for at sende dokumenter, via skolens mail, til Sikkerprint. Da det er den eneste mulighed MAC-brugere har for at printe ud til Sikkerprint, vil det især være dem der vil benytte løsningen. Windows-brugere kan selvfølgelig også benytte løsningen.

Åbn en browser (Internet Explorer, Chrome, Safari osv.), og indtast adressen rybners.dk

På siden der kommer frem, skal du logge på med følgende:

Brugernavn: UNILOGIN@edu.rybners.dk

Kodeord: Kodeordet til dit UNILOGIN

Når du kommer ind på Office 365, skal du vælge Outlook. Det er din

Her skal du trykke på ”Ny meddelelse” i øverste venstre hjørne, for at oprette en ny

Den nye mail skal sendes til print@rybners.dk

 

I mailen skal du vedhæfte det dokument den skal udskrive. Du kan vælge de gængse Office- dokumenter og PDF-filer.

Når du har vedhæftet dokumentet, sender du mailen

Nu kan du gå ud og logge på printeren du vil printe på. Her logger du på med: brugernavn: UNILOGIN ( Otto1001)

kodeord: Kodeordet til dit UNILOGIN

Tryk på knappen ”SikkerPrint” og dit vedhæftede dokument vil dukke op i listen, og du kan nu udskrive dit dokument.

Tilslutte printeren på din pc (Kun Windows)

Det kræver at du enten er på netværket, der hedder ”Rybners” eller benytter en vpn-klient. Der ligger en vejledning på http://vejledning.rybners.dk, hvordan du installerer vpn-klienten.

Installér programmet Shortcut på din maskine. Det kan enten hentes på siden http://esis.dk under menupunktet Download eller ved at gå på siden http://start.rybners.dk og installerer den programpakke, der passer med din uddannelse. Bemærk! Der bliver installeret det software, der er relevant for din uddannelse, og ikke kun Shortcut.

Når du har installeret Shortcut, kommer der en genvej på skrivebordet, der hedder Shortcut. Den skal du dobbeltklikke på.

Når Shortcut åbner, skal du første gang angive hvilken skole du går på og hvilken adresse du er på. Når du har gjort det, skal du logge ind med dit unilogin og koden

Når du er logget på, har du nu adgang til dine drev, men også til printeren Tryk på


knappen ”Print

Nu åbners der et vindue, hvor printeren er. Her skal du dobbeltklikke på printeren, for at installere

Hvis installationen er forløbet korrekt, vil du se at billede af udskriftskøen. Du er nu klar til at printe.

Sikkerprint – Brochurer2021-10-20T10:15:11+02:00

Fremgangsmåde til at lave brochurer på printerne

Med vores SikkerPrint løsning, er der selvfølgelig også mulighed for at lave brochurer. Her i guiden kan du lærer hvordan du gør.

Når du vil udskrive din prochure, skal du trykke på printeregenskaber.

Når du vil udskrive din prochure, skal du trykke på printeregenskaber.

Når printeregenskaberne kommer frem, skal du vælge Layout.

Under Layout skal du vælge Standard under Booklet. I Output Size, skal du vælge den størrelse du gerne vil have. I dette eksempel vælger jeg A4. Det giver et hæfte i størrelse A5, da A4 papiret bliver foldet til halv størrelse.

Nu skal du trykke på Finishing. Herunder skal du trykke på Staple, og vælge Saddle Stitch, hvis du gerne vil have hæfteklammer i ryggen af brochuren.

Det sidste du skal tage stilling til nu er, om du vil have det i Sort/Hvid eller Farve. Det vælges under

Main.

Nu skulle du gerne ende ud med et fint hæfte i A5 størrelse og med hæfteklammer i ryggen af brochuren.

Sikkerprint – Guide til 2 sidet scanning2021-10-20T08:37:26+02:00

Fremgangsmåde til 2-sidet scanning

Guide til 2 sidet scanning

  • Læg det dokument, du gerne vil have scannet på begge sider i arkføderen, øverst på
  • Log ind på printeren og vælg SikkerScan
  • Tryk på Knappen Original

  • I næste vindue vælger du 2-Sidet hæfte. Nu er du klar til at scanne på begge

Sikkerprint – huller i A32021-10-20T08:37:33+02:00

Fremgangsmåde til at lave huller i A3

Med vores nye Sikkerprint løsning, har vi muligheden for at sende dokumenter, via skolens mail, til Sikkerprint. Da det er den eneste mulighed MAC-brugere har for at printe ud til Sikkerprint, vil det især være dem der vil benytte løsningen. Windows-brugere kan selvfølgelig også benytte løsningen.

Åbn en browser (Internet Explorer, Chrome, Safari osv.), og indtast adressen rybners.dk

På siden der kommer frem, skal du logge på med følgende:

Brugernavn: UNILOGIN@edu.rybners.dk

Kodeord: Kodeordet til dit UNILOGIN

Når du kommer ind på Office 365, skal du vælge Outlook. Det er din

Her skal du trykke på ”Ny meddelelse” i øverste venstre hjørne, for at oprette en ny

Den nye mail skal sendes til print@rybners.dk

 

I mailen skal du vedhæfte det dokument den skal udskrive. Du kan vælge de gængse Office- dokumenter og PDF-filer.

Når du har vedhæftet dokumentet, sender du mailen

Nu kan du gå ud og logge på printeren du vil printe på. Her logger du på med: brugernavn: UNILOGIN ( Otto1001)

kodeord: Kodeordet til dit UNILOGIN

Tryk på knappen ”SikkerPrint” og dit vedhæftede dokument vil dukke op i listen, og du kan nu udskrive dit dokument.

Tilslutte printeren på din pc (Kun Windows)

Det kræver at du enten er på netværket, der hedder ”Rybners” eller benytter en vpn-klient. Der ligger en vejledning på http://vejledning.rybners.dk, hvordan du installerer vpn-klienten.

Installér programmet Shortcut på din maskine. Det kan enten hentes på siden http://esis.dk under menupunktet Download eller ved at gå på siden http://start.rybners.dk og installerer den programpakke, der passer med din uddannelse. Bemærk! Der bliver installeret det software, der er relevant for din uddannelse, og ikke kun Shortcut.

Når du har installeret Shortcut, kommer der en genvej på skrivebordet, der hedder Shortcut. Den skal du dobbeltklikke på.

Når Shortcut åbner, skal du første gang angive hvilken skole du går på og hvilken adresse du er på. Når du har gjort det, skal du logge ind med dit unilogin og koden

Når du er logget på, har du nu adgang til dine drev, men også til printeren Tryk på


knappen ”Print

Nu åbners der et vindue, hvor printeren er. Her skal du dobbeltklikke på printeren, for at installere

Hvis installationen er forløbet korrekt, vil du se at billede af udskriftskøen. Du er nu klar til at printe.

Sikkerprint – macOS2021-10-20T08:18:51+02:00

Fremgangsmåde til at sende dokumenter til Sikkerprint via skolens mail

Med vores nye Sikkerprint løsning, har vi muligheden for at sende dokumenter, via skolens mail, til Sikkerprint. Da det er den eneste mulighed MAC-brugere har for at printe ud til Sikkerprint, vil det især være dem der vil benytte løsningen. Windows-brugere kan selvfølgelig også benytte løsningen.

Åbn en browser (Internet Explorer, Chrome, Safari osv.), og indtast adressen rybners.dk

På siden der kommer frem, skal du logge på med følgende:

Brugernavn: UNILOGIN@edu.rybners.dk

Kodeord: Kodeordet til dit UNILOGIN

Når du kommer ind på Office 365, skal du vælge Outlook. Det er din

Her skal du trykke på ”Ny meddelelse” i øverste venstre hjørne, for at oprette en ny

Den nye mail skal sendes til print@rybners.dk

 

I mailen skal du vedhæfte det dokument den skal udskrive. Du kan vælge de gængse Office- dokumenter og PDF-filer.

Når du har vedhæftet dokumentet, sender du mailen

Nu kan du gå ud og logge på printeren du vil printe på. Her logger du på med: brugernavn: UNILOGIN ( Otto1001)

kodeord: Kodeordet til dit UNILOGIN

Tryk på knappen ”SikkerPrint” og dit vedhæftede dokument vil dukke op i listen, og du kan nu udskrive dit dokument.

Sikkerprint – Planche2021-10-20T07:44:57+02:00

Fremgangsmåde til at lave plancher

Print

Tryk på SikkerPrint

Vælg dokumentet, du vil udskrive

Tryk på print

Scan

Tryk på SikkerScan

Læg papiret i arkføderen og vælg Scan til mail

Indtast evt. et filnavn, og tryk på scanknappen

Kopi

Tryk på Nem kopiering

Vælg evt. de indstillinger du har behov for

Tryk på enten S/H start eller Farve start

Sikkerprint – Skift af toneren2021-10-20T08:37:18+02:00

Fremgangsmåde til at skifte toner i printeren

1. Åben lågen til

2. Den toner der skal skiftes, er poppet I dette tilfælde er det den blå. Træk toneren ud.

3. Indsæt den nye toner, luk lågen og du er kørende

Teams – installation af programmet2021-10-20T13:22:53+02:00

Fremgangsmåde til at installere Teams

1. Gå ind på hjemmesiden https://teams.microsoft.com/
2. Log ind med din skole e-mail, som er <UNI-login>@edu.rybners.dk (f.eks. otto1234@edu.rybners.dk)
3. Brug din normale adgangskode
4. Når du er logget ind, trykker du på det nederste ikon i venstre side

5. Godkend at din computer må hente programmer fra hjemmesiden

Teams hentes nu ned på pc’en eller Mac’en. Når den er færdig, så åben filen og installer programmet, ganske som du installere alle andre programmer på computeren.

Installation går nu i gang og afslutter automatisk.
Herefter kan du starte Teams programmet, og du er klar til f.eks. at kunne modtage fjernunervisning, eller deltage i Teams-grupper.

Teams – Skift mellem kamera i Teams2021-10-20T13:03:51+02:00

Fremgangsmåde til at skifte mellem kamera i Teams

Når mødet er i gang, skal du gøre følgende, for at skifte mellem kamera.
1. Tryk på de 3 prikker i toppen.

2. Tryk på Enhedsindstillinger

3. Ved menuen kamera, kan du via drop down menuen vælge mellem de kamera, der er forbundet til pc’en.

Teams – Virtuelle prøver2021-10-20T13:20:14+02:00

Fremgangsmåden til virtuelle prøver

Virtuelle mundtlige prøver via Teams

Du får tilsendt et link til din prøve på din Rybners e-mailadresse. På selve dagen skal du klikke på dette link for at komme ind i prøven. Det er en god ide at være der fem minutter før prøven starter. Sørg for i god tid inden prøvedagen at sikre dig, at dit kamera og din mikrofon virker, og at du kan logge ind.

1 For at komme ind i prøven, skal du dobbeltklikke på linket “Deltag i Microsoft Teams-møde” i den mail, du har fået tilsendt af din lærer. Mailen får du på din Rybners e-mailadresse, som du kan logge ind på ved at gå til Rybners.dk og klikke på “Webmail” i øverste højre hjørne. Adressen er dit UniLogin brugernavn plus edu.rybners.dk (fx “xxxx1234@edu.rybners.dk”). Kontakt IT på supportit@rybners.dk i god tid, hvis du har glemt dit password.

2 Når du trykker på linket, vil din Teams-app enten åbne, eller du vil blive bedt om at åbne den eller bruge web-versionen af Teams. Hvis du allerede har installeret Teams, kan du klikke på “Åbn din Teams-app”. Hvis du anvender web-versionen af Teams, skal du tillade at Teams må anvende dit kamera og din mikrofon.

3 Du er nu klar til at deltage i prøven. Du vil møde en side, hvor du kan slå mikrofon og kamera til og fra. Her skal du trykke ”Deltag nu”. Du kommer så ind i mødet, hvor det kun er dig, din underviser og din censor, der har adgang. Hvis det er en gruppeprøve, vil din gruppe også have adgang.

4 Du er nu inde i mødet, og I skal afholde prøven. Du vil måske blive bedt om at filme rundt i dit lokale, så underviser og censor kan se, at du er alene.

5 De vigtigste funktioner i mødet, ser du her:
Helt ude til venstre i menulinjen finder du timeren. Her kan I se, hvor længe mødet har været i gang.

Kamera-ikonet bruger du til at tænde og slukke dit kamera. Bemærk, at dit kamera er slået fra, hvis der er en streg over ikonet. Klik på ikonet for at slå kameraet til og fra.

Mikrofonen slår du til og fra ved at klikke på mikrofon-ikonet. Der er en streg over ikonet, hvis din mikrofon er slået fra.

Chat-ikonet bruger I til at åbne chatten ude i højre side af skærmen. Den kan bruges, hvis I fx har problemer med at få kontakt til hinanden. I skal sandsynligvis ikke bruge den.

Det røde telefon-ikon bruger du til at forlade mødet. Når man klikker her, forlader man selv mødet. Du skal ikke forlade mødet, før du har fået din bedømmelse.

Ikonet for “Del skærm” kan man bruge, hvis man vil dele noget på sin egen skærm, fx et Powerpoint-show. Klik på “Del skærm”-ikonet og vælg det vindue, du vil dele. Du skal have åbnet vinduet/programmet/filen i forvejen, så den er klar.

De tre prikker midt på menulinjen giver dig adgang til yderligere indstillinger. Du skal som regel ikke bruge dem i prøven, men du kan fx her tjekke enheder, hvis der opstår problemer med dit kamera eller din mikrofon.

6 Når prøven er færdig, forlader censor og underviser mødet for at votere. Du skal ikke forlade mødet men blive der, til censor og underviser kommer tilbage. Når de er enige om bedømmelsen, kommer de ind i mødet igen. Når I er færdige med at snakke om bedømmelsen, skal du forlade mødet ved at klikke på det røde telefon-ikon. Din prøve er nu helt slut.

Unilogin2021-10-20T09:22:25+02:00

UniLogin er det brugernavn, som Styrelsen for IT og læring (STIL) har tildelt alle skolesøgende personer de sidste mange år. Og STIL har besluttet at udskifte deres gamle uniLogin system til et nyt, og i den forbindelse er det samtidigt besluttet at alle brugerne skal have skiftet password. Indtil det nye system blev aktiveret, så kunne vi fra skolens side skifte det uniLogin password, som knyttede sig til brugerne på Rybners, men det kan vi ikke længere, så det skal alle brugere selv gøre fremover.

STIL har meddelt at alle skal have skiftet uniLogin passwordet senest 12 juni, hvorefter det gennemtvinges ved første login, hvor uniLogin bruges til validering

For at sikre en nemmere login, så har skolen fået oprettet en lokal loginløsning (IDP), som kan anvendes til validering på websteder, som bygger på uniLogin validering – i praksis bliver brugerne så valideret på skolens systemer

For elever gælder det, at deres brugernavn på skolen er magen til deres uniLogin, men som beskrevet ovenfor er det desværre med 2 forskellige passwords – en på skolen og en hos STIL

For ansatte er dette nemmere at adskille, da deres brugernavn på skolen og deres uniLogin er forskellige brugernavne

Da vi som skole ikke længere kan skifte passwordet hos STIL til brugernes uniLogin, så vil vi klart anbefale at der hvor der skal valideres med uniLogin, at man der vælger at validere via skolens IDP løsning, da man her valideres med det brugernavn og password, som man bruger på skolen, hvor skolen derfor kan hjælpe med at få f.eks. nulstillet et password

Når man skal logge ind et sted, hvor unilogin skal anvendes, så får man noget der ligner dette

  1. Indtaster man noget i det felt, som hedder Brugernavn, så er det STIL’s unilogin man anvender
  2. ønsker man at logge ind med brugernavn+password, som bruges på Rybners, så vælges 2
  3. Hvis ikke brugeren kender sit brugernavn/unilogin, så er det 3 der vælges

Under 2. kan brugeren vælge at identificere sig med NemID, hvitket også giver mulighed for at skifte passwordet og validere sig, Men uden NemID skal man under 2. vælge Rybners, hvorefter man sendes ind til skolen for validering, og her skal man bruge det brugernavn+password, som anvendes på skolen

Så vælger man at validere sig hos Rybners, så vil brugeren ikke blive mødt med krav om at skifte uniLogin passwordet selv om 12 juni passeres. Men det vil dog stadig være smart at ændre passwordet hos STIL til ens uniLogin, fordi når man ikke længere er på Rybners, så vil det være rart stadigt at kunne logge ind i STILs services. Et forslag – brug samme password både på skolen og til uniLogin…

Ansatte kan også validere sig op mod Rybners, hvor de så logger ind med deres brugernavn på skolen og ikke deres uniLogin.

Når man så har været logget ind en gang via Rybners, så vil man ved samme login se dette

Hvor man selvfølgelig så bare skal vælge at logge ind med Rybners

VPN forbindelse fra macOS2021-10-21T12:02:36+02:00

VPN fra macOS

1. Start med at gå til hjemmesiden http://vpn.rybners.dk
2. Når du får følgende boks op på skærmen, indtaster du dit UNI-login (initialer, hvis du er ansat) samt dit kodeord

3. Nu vil hjemmesiden stå og tænke lidt over tingene i ret lang tid, før den finder ud af, at du sidder med en Mac computer, så du skal vente til du ser nedenstående billede i din browser

4. Klik så på linket ”Download for macOS” og pakken med VPN programmet bliver downloadet til din computer

5. Nu finder du den downloadede pakke imellem dine downloads – navnet starter med ”anyconnect…” – og klik på den, for at åbne den

6. Når pakken er åbnet, kan du se selve installations filen, der også starter med ”anyconnect …” og ender på ”.pkg” – dobbeltklik på denne

7. Nu trykker du så på ”Fortsæt”, ”Enig” og ”Installer” adskillige gange (du skal måske angive koden til din Mac, hvis du bliver spurgt om det) indtil programmet er installeret. (Du kan også komme ud for, at du skal tillade programmet at blive installeret i dine Systemindstillinger, hvis dine indstillinger på din Mac er sat til dette)

8. Gå så i Launchpad

9. Find programmet ”Cisco AnyConnect Secure Mobility Client” og start det

10. I det vindue der nu kommer frem, skriver du vpn.rybners.dk og tryk derefter på ”Connect”

11. Første gang du starter op, kan du komme ud for, at du skal angive koden til din Mac, for at gemme en sikkerhedsnøgle til VPN. Indtast koden og tryk på ”Tillad altid”

12. I logon-boksen der nu kommer frem, skriver du dit UNI-login (initialer, hvis du er ansat) og dit kodeord

13. Nu er du tilsluttet VPN. Det fremgår af ikonet i Dock’en nederst på skrivebordet, hvor AnyConnect nu vises med en lille låst hængelås ved

14. Vil du lukke ned for VPN forbindelsen igen, så klikker du bare på førnævnte ikon og vælger ”Disconnect”

Windows – Tilslutning til trådløst netværk (Windows 10/11)2021-10-21T11:57:36+02:00

Vejledning til tilslutning af det trådløse netværk

1. Tryk på trådløs ikonet nederst i højre hjørne.

2. Vælg det trådløse netværk ’Rybners’.

3. Indtast dit uni-login for at forbinde (det login du bruger til bl.a. print og fjernskrivebord)
Et eksempel på et uni-login brugernavn kunne være ’test321i’).

Wordmat2021-10-20T12:22:55+02:00

Wordmat supporteres ikke af Rybners’ IT Afd.

De nye M1-baserede macs er kun delvist understøttet. CAS virker ikke. Det er endnu uklart om det kan løses

Har du brug for program hjælp, skal du kontakte din underviser.

Virker Wordmat ikke eller kan den ikke udregne formler korrekt ?

  1. Venligst geninstallere programmet og prøv igen.
  2. Er du på MacOS – så venligst tjek, at du er på den nyeste MacOS & Office version

Guide til at afinstallere Wordmat på MacOS:

De fleste Mac-applikationer er selvstændige elementer, der ikke ødelægger resten af ​​dit system. Afinstallation af et program er lige så enkelt som at åbne et Finder-vindue, klikke på “Programmer” i sidelinjen, Kontrol-klik eller højreklik på programmets ikon og vælge “Flyt til papirkurv”.

Du kan også trække og slippe et programs ikon til papirkurven ikonet på din dock. Eller åbne Launchpad-grænsefladen og træk og slip et programmets ikon til papirkurven derfra.


Vi har her illustreret det med et eksempel, hvor vi fjerner Office pakken fra MacOS.

ZWCAD – installation2021-10-21T11:43:38+02:00

Vejledning til installation af ZWCAD

Guide til installation af ZWCAD: Hent

ZWCAD & trial version2021-10-20T12:22:36+02:00

Når jeg starter ZWCAD ved Rybners eller når jeg arbejder hjemme fra – så skriver programmet, at den er sat i trial verison?

Løsning:

Er du ude på skolen – skal du dobbelt tjekke, at du er koblet korrekt op til det trådløse Rybners adgangspunkt og ikke Rybners-kun-internet

Når du arbejder hjemme fra – så skal vpn’en være aktiv og forbundet til Rybners, før programmet får tildelt en licens.

OBS. Arbejder du i ZWCAD & er programmet i trial version – vil den ikke give dig mulighed for, at gemme dit arbejde !