Diverse apps, programmer og guides
Nedenfor, vil du kunne finde information om programmer, apps og diverse guides
Vejledning til opsætning af Shortcut i Windows
Med vores Shortcut VPN løsning, har du muligheden for, at tilgå dit P- & R-drev og derved få tilgang til dine personlige filer samt fælles delte filer fra skolen.
Fremgangsmåde til at få shortcut på sin Windows PC
Åbn en browser (Internet Explorer, Chrome osv.), og indtast adressen it.rybners.dk
På siden der kommer frem, skal du finde menuen programmer og vælge andre studieretninger
Når programmet er hentet ned og installationen er færdig, har du nu et nyt ikon på dit skrivebord, kaldet shortcut.
Når programmet åbner, bedes du trykke på knappen Next
Her skal du trykke på ”Pick your school” og vælge Rybners i dropdown listen.
Nu kommer der en ny linje frem, hvor du skal trykke på ”Pick the address you are on”
Her skal du efterfølgende vælge den lokation, som du sidder på, når du er i skole og trykke ”Next”
Når de sidste informationer er valgt, vil programmet installere Cisco VPN – dog er denne allerede installeret da du installerede Shortcut – tryk derfor på ”Next”
Her skal du udfylde dine login informationer, som er dit UNILOGIN (eks. Otto1001) og det kodeord, som du altid bruger til Rybners’ systemer (Moodle, Mimers osv.)
Husk og aktivere knappen ”Remember me”
Når alle informationer er udfyldt og man er logget på, får nu det sidste billede frem.
For, at du kan oprette forbindelse til dit P- & R-drev, skal du starte Cisco Anyconnect programmet, som blev installeret tidligere. Der kommer en forbindelses dialog op, når du trykker på ”Your drives”
Tryk på Connect og udfyld dine login informationer igen som er dit UNILOGIN (eks. Otto1001) og det kodeord, som du altid bruger til Rybners’ systemer (Moodle, Mimers osv.)
Når programmet har oprettet forbindelse til Rybners – kan du gå tilbage til Shortcut programmet og trykke på ”Your drives”
APP Writer

App Writer forløser ordblinde børn, unge og voksnes potentiale for at læse, skrive og lære. Hvad enten du er til undervisning, er på arbejde eller sidder derhjemme, vil programmet give dig den læse- og skrivestøtte, du har brug for på din Windows-computer eller MacOS enhed.
Installation af program:
APP Writer kan hentes: her
For at kunne downloade programmet, skal der bruges Uni-Login:
Vælg følgende knap: “Login med f.eks. MitID / NemID“
Efterfølgende finder du Rybners i listen og trykker på knappen.
Program support
Hvis du gerne vil komme godt fra start med APP Writer, kan du her læse mere om brugen af programmet her
Moduler mangler på mit skema
Har du problemer med, at ikke alt står på dit skema og andre i klassen ser mange flere moduler?
Kontakt venligst administrationen – Så de kan se nærmere på dit unilogin og give dig adgang til de manglende klasse moduler.
Studieadministration på Grådybet:
Studieadministration på Spangsbjerg Møllevej:
Studieadministration på Storstrømvej:
Mit.dk
Du kan skrive til os fra din digitale postkasse på mit.dk
Log ind på mit.dk med dit NemID og vælg ”Send besked”. Du kan nu vælge Rybners som modtager og skrive til os.
Under send afvikles nu de 3 punkter nedenfor
Send fra Borger.dk
Log ind på borger.dk
Fjernskrivebord fra macOS
På fjernskrivebordet kan du tilgå en stor del af de Windows-programmer, du skal benytte til skolebrug.
Du kan endvidere tilslutte printere, og udskrive opgaver og lignende herfra.
Du kan dog KUN tilgå fjernskrivebordet, når …
- Du er på skolen og er tilsluttet det trådløse netværk, der hedder ”Rybners” (ikke det fra det
trådløse netværk, der hedder Rybners-kun-internet) - Eller når du er tilsluttet via VPN (se vejledningen ”VPN forbindelse fra Mac OS X”)
Sådan installerer og konfigurerer du fjernskrivebord fra Mac OS X
- For at få adgang til fjernskrivebordet fra en MacBook, skal man først installere programmet
Microsoft Remote Desktop.
01. Start App Store op
02. I App Store søger du efter ”Microsoft Remote Desktop”
03. Hent og installer app’en, som du normalt installerer apps på din Mac
04. Når ”Microsoft Remote Desktop” er færdiginstalleret, kan du finde det i Launchpad’en
-
Start så app’en ”Microsoft Remote Desktop”
(får du et billede op, der hedder ”Help us make this experience better?”, skal du bare svare ”Not now” til
dette)
01. Når du har startet app’en op første gang vælger du bare ”Add Desktop”.
(Har du haft benyttet app’en før, så går du op i menuen ”Connections” og vælger ”Add Desktop” herfra i
stedet for)
02. Så udfylder du de to felter ”PC name” og ”Friendly name” som vist nedenfor.
03. Under Gateway tilføjer du term.rybners.local
03. Nu har du et vindue, der ser således ud
04. Dobbeltklik nu på ”Rybners fjernskrivebord” og efter kort tid, skulle du gerne få nedenstående certifikat advarsel, som du bare vælger ”Continue” til
05. Herefter vil du få en login-boks op, som du udfylder som følgende:
Username: UNI-login (f.eks. otto1234)
Password: Dit kodeord til skolens it-systemer
06. Du vil nu muligvis blive mødt at endnu en certifikat-meddelelse der ligner den fra pkt. 4. Skulle du få denne, trykker du også bare ”Continue” til den
07. Tillykke, du er nu tilkoblet fjernskrivebordet!
For eftertiden, vil forbindelsen være gemt i Microsoft Remote Desktop, så du åbner bare programmet, dobbeltklikker på ”Rybners fjernskrivebord” og logger på.
Vejledning til opsætning af Fjernskrivebord – Windows
OBS. Du skal have forbundet til det trådløse netværk ’Rybners’ før det er muligt at oprette forbindelse til fjernskrivebord.
1. Søg efter ’Forbindelse til fjernskrivebord’ eller ’Remote desktop’ i din Windows
2. Tryk Enter eller klik på programmet.
3. Når programmet åbner, tryk ’Indstillinger’.
4. Udfyld felterne ’Computer’ og ’Brugernavn’ som vist på billedet herunder.
Computer: term.rybners.local
Brugernavn: Rybners\ditbrugernavn
5. Vælg fanen ’Lokale ressourcer’.
6. Tryk ’Flere…’ Nederst i programmet
7. Sæt flueben i ’Drev’ og ’Andre understøttede PnP-enheder’ – dette tilføjer din egen computers drev til fjernskrivebord, så du kan tilgå dine egne filer.
8. Tryk ’OK’.
9. Tryk på fanen ’Generelt’.
10. For at oprette en genvej til denne opsætning af fjernskrivebord, Tryk ’Gem som…’.
11. Vælg placeringen til din genvej.
12. Tryk ’Gem’.
13. Du har nu lavet en forbindelse til fjernskrivebord, der kan benyttes så længe du er på skolens netværk eller VPN.
Problemer med bærbaren ?
Rybners’ It afd. reparere ikke pc’er, bærbare eller Mac enheder.
Har din enhed en fysisk hardware defekt – anbefaler vi, at du indlevere enheden det sted, som du købte den.
Eksempler på fejl, som IT afdelingen ikke kan være behjælpelige med:
- Tastaturet virker ikke
- Skærmen vil ikke tænde
- Nogle af mine knapper på tastaturet fungere ikke
- Enheden vil ikke starte korrekt op
- Enheden lader ikke, når jeg sætter strøm til den
- Windows laver bluescreen
- Windows/MacOS starter ikke korrekt op
- Touchpad reagere ikke
- MacOS viser et spørgsmåltegn? (apple support)
Kom i gang med systime:
1. Du skal først oprette en konto på Systime, før du kan logge på systemet.
Her vil du blive mødt af følgende billede – tryk på knappen “opret bruger” ud for uni-login logoet:
Efterfølgende finder du Rybners i listen og trykker på knappen.
2. Under konto oprettelsen skal du udfylde dine informationer samt vælge dit uddannelsessted
Eksempel:
F.eks. kunne det være Rybners – HHX ved Grådybet 73 G
Studieretningen kunne f.eks. være hhx
Rettigheds problemer eller andet:
Hvis du oplever rettigheds problemer med Systime eller andet – kontakt administrationen hos Rybners og efterfølgende Systime
Systime kan kontaktes direkte på tlf.: 70 12 11 00
Vejledning til at konvertere Windows 10 S til en fuld Windows 10 Home/Pro version
Hvad er Windows 10 S:
Windows 10 i S-tilstand er en version af Windows 10, der er strømlinet for sikkerhed og suveræn ydeevne, og som samtidig giver en velkendt Windows oplevelse.
For at øge sikkerheden tillader den kun apps fra Microsoft Store og kræver Microsoft Edge til sikker søgning.
Windows 10 i S-tilstand tillader altså derfor ikke, at du installere programmer fra diverse hjemmesider som f.eks. elev.rybners.dk osv.
Hvordan konvertere man S-versionen til en fuld Windows 10:
På din pc, der kører Windows 10 i S-tilstand, skal du åbne Indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Aktivering.
Faq omkring Windows 10 S fra Microsoft kan findes her: MS FAQ
Har du login problemer til din nuværende konto:
Direkte link til, at eleven kan nulstille sit kodeord: her
Hvis AD-Login ikke virker i Ludus, så er det et spørgsmål om forkert uni-login (kontakt IT)
Du er selvfølgelig også velkommen hos IT – så vi kan nulstille dit kodeord.
Installation af Maple:
Download af Maple & GYM pakken: Link
Hvis du henter filerne særskilt til macOS, så husk at omdøbe filen, hvor du fjerner .txt
Under installationen:
Under installationen skal man fjerne fluebenet i “Use proxy server, when checking for updates”
Kom igang guide til Maple:
Guide til brug af Maple: Link
Har du problemer med Maple:
Virker programmet ikke korrekt – vil vi anbefale dig, at afinstallere programmet og lave en geninstallation.
Bruger du MacOS bedes du dobbelt tjekke, at du er på den nyeste MacOS version, som din enhed kan installere.
Nyere Mac enheder med M1 chip (Apples egen CPU) kan opleve, at programmet ikke er understøttet.
Du kan tjekke om din Mac bærbar har en M1 chip i sig, via vejledningen: her
Min skole APP
Her på Rybners har vi en app, som eleverne har mulighed for at installerer på deres iPhone eller Android telefon. Man kan hente app’en i henholdsvis Apple App Store eller Google Play. For at finde app’en, skal der søges efter Min Skole App.
Når du starter App’en, skal du Vælge din skole. Her vælger du Rybners. Nu skal du logge på med dit brugernavn og adgangskode til Rybners
Funktioner i App’en
På Rybners tilbyder App’en kun elektronisk studiekort.
Hvordan finder man sit elektroniske studiekort:
- Hent den app der hedder ”Min skole app”
- Log ind med det brugernavn og kodeord, som du bruger på skolen
- Vælg de 3 streger/menu i toppen
- Vælg Studiekort
Fordele ved studiekortet
Der er mange fordele ved at bruge App studiekort:
- Studiekortet valideres automatisk igennem appen
- De studerende kan altid bevise, at de går på skolen, og de kan derfor f.eks. komme ind til studiefester, opnå studierabat m.m.
- Studerende, der mister sin telefon, kan hurtigt få studiekortet tilbage ved at downloade app’en på en ny telefon
Som udgangspunkt forventes det, at man har sin egen bærbar med.
Har du ikke selv en bærbar, er det muligt at låne en bærbar i receptionen mellem kl 8.00-8.15.
For at få lov til at låne en pc, skal der udfyldes et skema ”udlån af PC” samt aflevere ID.
Vi har lavet programpakker til studieretningerne – så man kun skal hente programmerne ét sted fra. De bliver automatisk installeret, når man kører filen første gang. Husk og følg vejledningen på den pågældende download side.
Har du problemer med, at installere én af vores programpakker, skal du tjekke, at det ikke er dit antivirus program, som blokere for installationen.
OBS. Programpakkerne virker kun til Windows !
Kravspecifikation til studie computer
Operativsystemet skal være Microsoft Windows 10 eller 11.
Hvis du medbringer en MAC, har den også mulighed for få installeret Windows på sig. Hvis du ikke ved, hvordan installation af Mac foregår, så kan du læse nedenstående beskrivelse fra Apple:
Sådan installerer du Windows 10 på din Mac med Boot Camp Assistant
https://support.apple.com/da-dk/HT201468
Desuden kan YouTube anbefales, hvor man evt. kan søge efter: ”apple boot camp windows”
Hardware krav:
Processoren som bærbaren tilkøbes med, skal som min. være:
– intel minimum en intel i5 eller i7
– AMD’s nyere Ryzen, men minimum 3000 serien
– Ram skal min. være 8GB og gerne 16GB
– Disken skal være af SSD typen
Vejledning til tilslutning af det trådløse netværk
1. Tryk på ikonet, som ligner en globus
2. Vælg det trådløse netværk ’Rybners’.
3. Indtast dit uni-login for at forbinde (det login du bruger til bl.a. print og fjernskrivebord)
Et eksempel på et uni-login brugernavn kunne være ’test321i’).
Word stødte på en fejl under forsøg på at åbne filen
Du får en fejl, når du forsøger at åbne Office 2013-dokumenter efter opgradering fra Windows 7 til Windows 10, f.eks. Der opstod en fejl i Word, da du forsøgte at åbne denne fil eller Filen er beskadiget og kan ikke åbnes.
Vejledning til Wordmat
Virker Wordmat ikke eller kan den ikke udregne formler korrekt ?
Er du på MacOS – så venligst tjek, om du er på den nyeste MacOS & Office version
Venligst geninstallere programmet og prøv igen (tjek, at du henter den korrekte wordmat version – intel/M1)
Hvordan ser jeg min macOS version og hvilken Chip der er installeret:
Guide til at fjerne Wordmat på macOS:
De fleste Mac-applikationer er selvstændige elementer, der ikke ødelægger resten af dit system. Afinstallation af et program er lige så enkelt som at åbne et Finder-vindue, klikke på “Programmer” i sidelinjen, Kontrol-klik eller højreklik på programmets ikon og vælge “Flyt til papirkurv”.
Du kan også trække og slippe et programs ikon til papirkurven ikonet på din dock.
Du kan også åbne Launchpad-grænsefladen og træk og slip et programmets ikon til papirkurven derfra.
Vi har her illustreret det med et eksempel, hvor vi fjerner Office pakken fra MacOS.